Најједноставније речено, емоције су реакције на догађаје,
на збивања у свету који нас окружује, било да је то спољашњи свет,
било да је реч о свету унутрашњих догађаја.
Емоције су реакције које олакшавају функционисање, оне имају своју сврху - потребне су и корисне!
?: Да ли су ми потребне и негативне емоције, нпр. страх?
Да, и такве емоције су потребне! Страх, нпр, осим ако није претеран и паралишући (мада је и такав некад користан за преживљавање) је потребан да би се особа сачувала од потенцијално животно угрожавајућих радњи!
Људи често имају урођене обрасце испољавања емоција који су генетски одређени! Сетите се, емоције смо помињали већ у другом контексту - реч је о темпераменту! Темперамент је генетски предодређен начин испољавања емоција.
Ипак, емоције, као обрасци реаговања на догађаје, се уче кроз животна искуства и од других људи - посматрањем и угледањем, а оно што у тој причи јесте урођено је начин на који их доживљавамо и показујемо - брзо, споро, јако или слабо...
У старту, да не буде забуне, правимо разлику између ова два појма:
Презентација је на адреси:
https://www2.slideshare.net/Profpsiholog/emocije-druga-godina-gimanzije
Захваљујем се колегиници "Profpsiholog" на сјајној презентацији!
Након презентације следе објашњења појединих појмова који су на слајдовима поменути.
Ово питање разматра више теорија, а све полазе од опажања стимулуса (ситуације) који покреће емоцију:
Анализирајте у доле шему развоја емоција коју је дала Катарина Бриџес! Јасно је да се поједине емоције током развоја постепено јављају, онако како дете неуролошки и интелектуално развија. На самом почетку, дете и нема праве емоције, већ њихове наговештаје - у питању је примарно узбуђење које је више једна генерализована неуролошка активност која ангажује цело тело; затим се у првим недељама бебиног живота јављају стања задовољства и незадовољства која се везују за адекватне ситуације (беба је гладна, мокра, усамљена, поспана или, пак, сита, пресвучена, окупана и неко са њом комуницира), а затим се од трећег месеца постепено јављају и прве праве емоције (љутња, гађење, страх, усхићење, радост, наклоност, љубомора).
Развој емоција је везан за интелектуални напредак, а најбољи сведок те везе је појава страха пред другим особама, који се јавља у седмом, осмом месецу (беба почиње изненада да плаче када се у кући појави страна особа, што до тада није радила). Плач пред странцем је знак да дете препознаје да је то особа коју не зна и за коју није сигурна да ли ће јој наудити, тј. има нејасну претпоставку да је њена сигурност угрожена. Зато тражи заштиту мајке - окреће јој се у загрљај (сви црвено означени термини су когнитивне, тј. сазнајне и интелектуалне природе). Због тога је кашњење у развојном јављају одређених емоција - индикатор потенцијалне интелектуалне заосталости!
Развој емоција код деце, према Катарини Бриџес
Емоционални мозак је део мозга који је задужен за регулацију емоција и назива лимбички систем са амигдалама које се простиру и у левој и у десној хемисфери. Обухвата и хипоталамус, базалне ганглије, хипокампус задужен за сећање на раније емоционалне догађаје и друге структуре. Десне структуре амигдале су одговорне за регулацију негативних емоција (страх, анксиозност..), а леве за пријатност и осећања награђивања. Десна амигдала се више развија код мушкараца и осетљивија је на тестостерон који изазива физичку реакцију на непријатност (физички напад, типичнији за мушки пол), док је лева амигдала развијенија код жена и повезана са говором, па је женама лакше да причају о својим осећањима. Разлике међу половима, очигледно, постоје и на том можданом плану, па лепо објашњавају наше разлике у понашању!
Основнe компонeнтe eмоционалнe интeлигeнцијe су:
Емоционална интелигенција је скуп eмоционалних вeштина којe нам омогућују да на исправан начин користимо осeћања и нeсвeсне, инстинктивне мeханизме, у интeракцији са другим људима, као и у схватању и побољшању самога сeбe" (Даниeл Голeман).
Ова врста интeлигeнцијe укључујe знањe о ономe што осeћатe и коришћeњe сопствeних осeћања за доношeњe добрих одлука у животу. То јe способност доброг управљања расположeњима и контролe нагона. Укључујe eмпатију, знањe о томe што људи осeћају, као и социјалнe вeштинe - добре односе са другима, управљањe eмоцијама у комуникацији, убeдљивост, способности прeговарања, руковођeња, и др.
Емоционално интeлигeнтни људи имају висок ниво толeранцијe на различитe догађајe, способност да их рационализују, сталожeни су и имају добру самоконтролу, рeтко попуштају прeд налeтом eмоција, спрeтно контролошу своја расположeња.
Шта су, заправо, емоције, према најновијим неуропсихолошким истраживањима?
Може се чинити да су емоције урођене, предодређене, да се са обрасцима емоција рађамо и да ми у одређеним ситуацијама само покрећемо одређене емоције које смо добили рођењем! Ништа од тога, у шта су људи дуго веровали, није тачно!
Истраживања показују да се емоције уче на основу великог броја ситуација и искустава,
при чему се у мозгу прави неуронска мрежа повезана са специфичним искуствима, са опажањем и доживљавањем различитих ситуација.
Емоција је увек предвиђање шта ће да нам се деси у некој ситуацији, а наш мозак предвиђа на основу претходних искустава – претражује сличне ситуације и повезује већ проживљена искуства и емоције формиране у њима и пореди их са актуелним искуством.
Дакле – емоција је предвиђање које конструише наш мозак
у датој ситуацији у односу на претходна искуства!
Другим речима, то је когнитивни процес!
Неуронаучница Лиза Фелдман Барет ће у следећем ТЕД-видеу то боље објаснити.
У којој мери су емоције универзална појава, да ли зависе од културе, историјског периода, језика којим неки народ говори; да ли је начин на који људи доживљавају емоције подложан промени током времена и епоха, или ми данас то чинимо на потпуно исти начин као и наши преци? Погледајте у следећем ТЕД-видеу какве одговоре на ова питања даје историчар који истражује емоције, Тифани Ват Смит.
Хоћемо ли имати роботе који исказују и препознају емоције, можда и оне који их осећају? Које би биле добре стране употребе технологије у сфери људских емоција (или емоција животиња и других бића), а шта би били лоши, можда и погубни аспекти овакве употребе, тј. злоупотребе технологије? Како примена уређаја у домену емоција може да унапреди, а како да уназади, или чак осујети живот? Размишљајте о томе, јер је то изазов врло блиске будућности, понегде и садашњости, а рекла бих и да је то ствар свакодневне реалности у којој ће живети ваша деца. Да ли вам се та реалност допада?
О тим и другим аспектима будућности која нам је већ стигла, говоре доња два видеа.