Сигурно сте чули за Ника! Рођен је без руку и ногу - са генетским поремећајем који се зове Тетра-амелија синдром. У свакодневним активностима сналази се уз помоћ једног малог стопала које израста директно из тела. Ник је Аустралијанац српског порекла. Породица од њега није одустала.
Ник се школовао, осамосталио, за вршио 2 факултета, оженио, постао отац четворо деце и један од најпознатијих мотивационих говорника.
Кад помислите да вам је тешко и да немате мотива да се суочите са животним недаћама, сетите се Ника!
Да је Ник то урадио, данас би био веома несрећан млади човек. Срећом, имао је родитеље који су га подржали, подстакли да се оспособи максимално могуће и да постане готово потпуно самосталан. Још више срећом, имао је унутрашњу снагу, жељу, вољу, мотив да живи и напредује. Родитељски труд не би био довољан за оно што је Ник постигао. Врло је мали број животних ситуација у којима му је данас потребна помоћ. Своју судбину је схватио као својеврсну мисију и ствар потпуно окренуо - док неко мисли да је помоћ њему потребна, он је тај који помоћ даје другима. Ипак, није био такав од почетка; наравно да је патио због свог хендикепа, био очајан и депресиван, све док ствари није почео да гледа другим очима. Мотивационе говоре одржао је до сада у више десетина земаља, а његова предавања је слушало преко 3 милиона људи.
Тест локуса контроле
Пред вама је низ тврдњи. Погледај сваку и процени да ли је више тачна или више нетачна, па одговор заокружи у пољима поред. На крају израчунај збир заокружених одговора за сваку колону посебно.
1. Када човек не успе да постигне оно што жели, то је најчешће услед лењости или недостатка способности |
Тачно |
Нетачно |
2. Шта ће људи добити од живота увек зависи од тога колико ће труда уложити |
Тачно |
Нетачно |
3. Многи моји неуспеси у животу бар делимично су последица лоше среће |
Нетачно |
Тачно |
4. Често нисам постигао онај успех који одговара мом раду и способностима зато што нисам наишао на прихватање и подршку других |
Нетачно |
Тачно |
5. Не могу да верујем да случај или срећа играју велику улогу у мом животу |
Тачно |
Нетачно |
6. Многе моје погрешне одлуке биле су последица несрећног стицаја околности |
Нетачно |
Тачно |
7. Понекад осећам да немам довољно контроле над смером којим иде мој живот |
Нетачно |
Тачно |
8. Својим активним учешћем у друштвеним збивањима, људи могу да утичу на догађаје у свету |
Тачно |
Нетачно |
9. Свако је ковач своје среће и одлучује о својој судбини |
Тачно |
Нетачно |
10. Нашим понашањем и животом управљају више други него ми сами |
Нетачно |
Тачно |
11. За сваки успех потребнија је срећа него рад |
Нетачно |
Тачно |
12. Много пута бисмо сасвим добро одлучили шта да радимо и бацањем новчића |
Нетачно |
Тачно |
13. За просечног човека, успех је ствар марљивог рада, срећа има мало или нимало удела у томе |
Тачно |
Нетачно |
14. Судбина већине нас је на неки начин већ одређена и ми сопственим трудом можемо мало шта да променимо |
Нетачно |
Тачно |
15. Човекови неуспеси су најчешће последица грешака које сам направи |
Тачно |
Нетачно |
16. Када се неком не свиђамо, то је најчешће последица сопственог понашања |
Тачно |
Нетачно |
17. У многим ситуацијама сам постигао успех само зато што сам имао среће |
Нетачно |
Тачно |
18. Не постоји срећа, оно што ми се дешава је резултат мог сопственог рада |
Тачно |
Нетачно |
19. Да би човек успео у животу, неопходна му је подршка утицајних људи |
Нетачно |
Тачно |
20. Моје одлуке су заиста моје, нису резултат туђих утицаја |
Тачно |
Нетачно |
Израчунај збир заокружених поља по колонама и упиши у поља испод колона. Уколико је збир заокружених одговора већи у левој колони, локус твоје контроле је унутрашњи, тј. ти одлуке доносиш прилично самостално, на основу свог критичког промишљања, ослањајући се на сопствене потенцијале, а ако је, пак збир заокружених одговра већи у другој колони, на твоје одлучивање у већој мери утичу други људи и околности. Циљ је развити већи степен самосталности у одлучивању и делању. |
|
|
Жеља подразумева свест о циљу који желимо да постигнемо
Воља је покретачка снага, акција која нас вуче да нешто остваримо
Нагон је биолошка потреба, нужност која уноси немир изазван поремећајем равнотеже телесних материја. Изазива тежњу да се поново постигне равнотежа.
Инстинкт - нагон специфичан за врсту (нагон за храном, мачка задовољава налажењем неког миша или скакавца, а миш ће потражити неко зрневље, у складу са одликама врсте)
Мотивација је покретачка сила која тера на задовољење неке потребе.
Реч мотив је латинског порекла и означава иницирање покрета ка задовољењу: movere / motion.
Мотиви имају:
1. динамички карактер - терају на покрет и акцију у циљу задовољења
2. директивни карактер - усмеравају у правцу одређеног начина задовољења
Мотиви могу бити:
Некад је агресија ствар одбране (бенигна агресија), а некад у форми напада (малигна агресија). Аутори се не слажу у потпуности по питању порекла агресије - неки кажу да нам је урођена, да је резултат потребе за самоодржањем; поједини тврде да је човек у суштини добро биће, а да га живот у друштву учини таквим да почне да користи агресију, док има и оних који сматрају да је "човек човеку вук" и да ми животом у заједници научимо да не треба да радимо другоме оно што не желимо да други чине нама, па је суживот - уздржавање од агресије. Припадници овог последњег става тврде да је и осмех, заправо, показивање зуба другима.
Она није резултат мржње, јавља се када треба себе/нешто/некога сачувати, спасити од других који нападају, па је нужно да се примени сила.
Наравно, увек треба размотрити могуће начине одбране од нечије агресије - може се потражити помоћ од породице, другова, надлежних, који ће можда имати право решење.
Она која није резултат потребе да се одбрани од напада. Малигна агресија је резултат жеље за агресивним понашањем, жеље да се другоме науди. Малигна агресија је, нпр. насиље на спортским теренима, у породици, над другом или другарицом у школи, вређање, прозивање, улазак две државе у рат, два клана у обрачун. итд..
Најпре - реч хијерархија означава поредак елемената по важности, где су неки елементи примарнији у односу на друге.
У Масловљевој хијерархији имамо 5 нивоа мотива различитог степена значаја. Они се јављају хронолошки један по један, како се човек развија.
1. Ниво физиолошких потреба - први и најнижи ниво - за храном, пићем, одмором...
2. сигурност - јавља се врло рано - дете сигурност тражи у крилу мајке, родитеља, а касније човек тражи и чува сигурност дома, посла, прихода и вреднује институције које обезбеђују његову сигурност
3. љубав и припадање - постепено та жена која ми даје храну и чува ме у сваком погледу - мајка - постаје особа коју волим; и касније у животу имамо потребу да припадамо некоме, зато се остварују брачне, породичне заједнице и кругови пријатељства
4. потреба за поштовањем и самопоштовањем - већ у другој години се јавља понос који дете има када нешто оствари и потреба за признањем успеха од стране родитеља. Касније, током током живота развијамо додатно ову потребу која је изузетно јака у периоду адолесценције.
5. самоактуализација - самоостварење је највиши ниво хијерархије. Најкасније се јавља, али је за његово испуњење потребна извесна зрелост. То је потреба да будемо оно што јесмо, а да бисмо то и постали, треба да осетимо које потенцијале имамо, на њиховом остваривању треба да радимо и успешно се суочимо са различитим препрекама и изазовима на том путу.
Како рече Бора Чорба, ни пекар, ни лекар ни апотекар, него рокер!
Карактеристике хијерархије мотива
1. на следећи ниво особа иде тек ако је задовољиила претходни.
2. Незадовољен претходни, недовољно развијен, омета нови ниво; особа му се не може посветити пуном енергијом, а у животу се стално враћамо на подмиривање онога што нисмо завршили (деца без родитељског старања, када одрасту и формирају своје породице, веома много улажу у то да својој деци обезбеде топао дом пун родитељске љубави)
3. Не стигну сви до 5. нивоа - неки остану на нижим нивоима без могућности да напредују (нпр. тешко ретардирани остају на првом, евентуално другом нивоу; незрели људи целога живота стреме томе да их други поштују и да буду омиљени у друштву)
4. стално нам животне ситуације налажу да се спустимо са свог, нпр. 5-ог нивоа на ниже, по потреби (млади отац веома брине о сигурности своје породице, иако је генерално на нивоу самоактуализације; научник мора да руча, од ђака се очекује да испоштује породична окупљања иако има да учи за сутрашњи контролни...)
5. понекад је хијерархија другачија - научнику може бити небитно поштовање, заснивање брака, па чак и то да ли има шта да једе, све док је наука у "центру његове свести" (сетите се Николе Тесле).
Не заборавите - вишим циљевима можете да се посветите тек ако сте ниже нивое потпуно подмирили - за напредовање је важно да вас не мучи неизвесност по питању егзистенције и сигурности; веома је важно да будете окружени људима које волите, који вас воле и којима припадате, као и да волите и поштујете сами себе. Одатле произлази и поштовање према другима, а на крају и поштовање од других људи! Тек онда ваши потенцијали могу да се остваре у пуној мери!
Задовољавање потреба стално прилагођавамо друштву. Социјално окружење којем припадамо, васпитава начин понашања уопште, па и начин подмиривања потреба. Дакле - потребе се социјализују! Тако - нећемо отићи у башту и покусати першун на лицу места, него ћемо храну припремити, сервирати и појести на одређен начин, поштујући бон-тон (сети се маминог: "Да ли си опрао руке... лепо седи... виљушка се држи у левој руци, а нож у десној... не мљацкај док једеш... не претрпавај уста храном...", итд. - листа ових савета је подужа). Због ове појаве, нације се веома разликују по питању навика за столом. Но, свима је заједничко да је та примарна потреба за храном социјализована. Тако је са сваком другом потребом.
Због социјализације мотива је веома важно и са ким проводиш време, јер ће то утицати, како на то које потребе ћеш додатно развијати, тако и на начин како ћеш их задовољавати - сети се учења по моделу и значаја узора са којима се идентификујемо.
Ово је честа појава. То је ситуација да чинимо нешто дуго, не бисмо ли задовољили неки мотив. Временом се навикнемо да то чинимо и то постане потреба сама за себе, независна од првобитног мотива. Хм.. звучи познато? Мобилни служи за комуникацију и за добијање неких информација, зар не? Да ли си и ти један или једна од оних који су развили потребу да мобилни стално држе у рукама, иду на различите друштвене мреже - е - то је то!
Волтер Мишел са Стандфорд универзитета је експериментално проверавао могућност да се одложи задовољење неке потребе зарад неког вишег циља, неке друге, јаче потребе. Овај бескрајно симпатичан експеримент који је извео са децом од 4-6 година показује како се деца суочавају са изазовом којем треба да одоле (да не поједу одмах колач да би касније добили 2 колача). Каснија праћења деце су показала да су она деца, која су одолела искушењу, била успешнија у животу у сваком погледу јер имају особину стрпљивости, спремности да се жртвују за неки вреднији циљ.
Они који имају слабу способност одолевања искушењу, како су показала каснија животна постигнућа малих испитаника, лакше западају у проблеме попут криминала, алкохола и дроге.
Закључак - НЕКАД ЈЕ ДОБРО, ЧАК И ПРЕСУДНО ВАЖНО РЕЋИ "НЕ"!
Када имамо неки мотив а његовом остваривању се испречи нека препрека -физичка, унутрашња (нека наша особина) или социјална (други људи), говоримо о стању фрустрираности. То је веома непријатно стање, а дуготрајна фрустрација може да уведе особу у болест.
Како превазићи фрустрације? Преиспитати своје мотиве, упознати препреке, размишљати о начинима њиховог превладавања, о алтернативним путевима задовољења или алтернативним мотивима које је могуће остварити.
Не постоји човек који никада није осетио фрустрацију. Савремен живот пун брзине нам често намеће препреке и доводи до фрустрираности. Зато је важно ово стање препознати и наћи начине да се превазиђе. Фрустрација може да покрене и добре механизме сналажења и сазревања.
Човек има више мотива, па је лако могуће да они дођу у међусобни сукоб. То је стање када су 2 и више мотива супротстављена један другом, што особу може прилично да исцрпљује.
Има више врста сукоба мотива:
1. сукоб двоструког (вишеструког) привлачења - када нас 2 или више ствари истовремено привлаче па не знамо на коју ћемо страну (ситуација Буридановог магарца). Са овим сукобом се често срећемо - коју средњу школу да упишемо, који факултет, да ли да одаберем једног или другог дечка, за кога да се удам... Ствари се компликују што је избор већи.
2. сукоб двоструког (вишеструког) одбијања - од два зла одабрати мање. Ни овај сукоб није лак - да ли покиснем или да носим кишобран цео дан, а не волим ни једно ни друго.. да ли да прихватим да радим тежак посао у ноћној смени или трпим да су ми деца гладна.. да ли да признам мајци да сам добила двојку у школи или да сачекам њен гнев кад сама сазна...
3. амбивалентност - стање које особа има када је један исти циљ истовремено привлачи и одбија. То је најтежа врста конфликта - да ли да се забављам са дечком у кога сам се заљубила, али који је једном према мени био агресиван; да ли да упишем факултет који волим , али после кога нећу лако наћи посао, да ли да одем на студије у иностранство - указала ми се добра прилика за то, али ја не желим да оставим моју породицу на 4 године...
У случају ове последње дилеме, можда могу да помогну доње препоруке:
Зашто је овај метод тако ефикасан? Ствар је у томе да се, када сте у ситуацији која од вас захтева доношење тешке одлуке, често можете "заглавити код првог аргумента - зашто је добро да то учиним? Декартов квадрат нам омогућава да исти проблем сагледамо из различитих углова и тако нам омогући да донесемо свесну и избалансирану одлуку.
Кликни на линк доле, а Никове савете и ја потписујем :)
(преузето са сајта yumama)
Како рече Ник Вујичић - Ствари су се промениле од оног момента када сам почео да тражим начин како бих могао, уместо тражења изговора зашто не могу!