Ако је учење релативно трајна промена која настаје активношћу особе и која се може препознати у њеним даљим активностима, памћење је трајање те промене, а заборављање је њено губљење.
Много информација делује на нас, али дефинитивно их све не опажамо, још мање их памтимо. Преживљавање нас натера да опажамо оне, важне информације за опстанак, па тек од тако пробраних памтимо још мањи број селектованих података. Памте се важни али и снажни подаци, они који се неким својим својством наметну; боље се памте информације које се понављају па се тако утисну у сећање, али и ситуације које су обојене емоцијама или смислом па макар се само једном десиле (сетите се емоционалног условљавања). Парадоксално, оно што је обојено снажним, често негативним емоцијама, можемо лако да потиснемо и заборавимо. Памти се и оно што собом носи неку новину, било да се појави као новост или је новост да нешто на шта смо навикли нестане, па је промена заправо - одсуство податка. Неке ствари памтимо само зато што нас подсећају на неке друге, нама важне ствари.
Шта је, у ствари, памћење, а шта заборављање?
На неуролошком нивоу, памћење је запис, траг који остаје у структури можданог ткива као последица деловања чулног надражаја, тј. ЕНГРАМ. Заборављање је губљење енграма због одумирања нервних ћелија или губљење веза, тј. нервних путева који воде до неког енграма, тј. губитак синапси.
Где се чувају упамћени подаци?
У целом мозгу, али највише у делу који се зове хипокампус.
Памћење се огледа у постојању ова 3 показатеља, а заборављање у њиховом одсуству!
Како заборављамо?
Ебингхаус је то експериментом показао - дао је испитаницима да науче одређену материју до 100% научености, а затим је пратио ефекте памћења током наредних дана.
Резултати показују да је заборављање најинтензивније у првим часовима, а затим све спорије опада број упамћених података. Након 30-ак дана, остаје до 20% наученог.
Питање: Зашто не учимо у школи само 20% када већ 80% градива заборавимо?
Одговор: Ако бисмо учили само 20% предвиђеног градива, од те количине остало би њених 20%, јер процес је увек такав - од иницијалног нивоа задржава се 20%.
Заборављање зависи и од врсте и значаја онога што учимо. Графикон лево показује да најтеже заборављамо суштинске идеје; мање од тога се памти проза, још лакше заборавља поезија, а најтеже се памте бесмислени слогови (око 20%).
Ако упоредите овај налаз за претходним - постаје јасно да школско учење млади људи доживљавају на нивоу бесмислених слогова!
Ствари треба осмишљавати да би се лакше памтиле а упамћено дуго трајало!
То су технике за побољшање механизма памћења. Најчешће су везане за осмишљавање материје која се учи, као и за коришћење обе хемисфере мозга, јер је доказано да школа фаворизује леву хемисферу која је рационална и вербална, а десна из које иду машта, фантазије, замишљање, емоције - занемарује. Идеално за учење је комбиновати ове две улоге.
Како то урадити? - осмишљавати градиво, подвлачити и обележавати најбитније ствари у књизи (то је САМО 10-20%); правити шеме, изводе од лекције, мапе ума, користити различите боје при учењу, све са циљем издвајања најбитнијих елемената који ће се лако повезати у смисаони мозаик.