Стандардно кажу да је учење релативно трајна и прогресивна промена личности настала под утицајем њене претходне активности и која се може манифестовати у наредним активностима..
Учењем се стичу навике, моторне вештине, усвајају се знања и информације, друштвена правила и социјалне норме, развијају се интересовања и мотиви, формирају се социјални ставови, вредности и иделогије, развијају се и мењају особине личности итд.
Учење може бити: једноставно и сложено; намерно и ненамерно; вербално и невербално (моторно)..
Уче сви - од најједноставнијих организама до човека! Учи се од рођења до смрти, а учи се и пре рођења, у пренаталном периоду. Уче, чак, и амебе! Уче и бактерије, па се брзо науче (адаптирају) на неку врсту антибиотика, па престану и да реагују. Отуд појава да на некога лекови више не делују јер се на њих организам толико навикао због њиховог претходног прекомерног конзумирања - заправо, бактерије и други изазивачи болести су, једноставно, научиле да је присуство антибиотика нормално, па су на њихово присуство "огуглале".
Учење је интензивно у пренаталном периоду и оно има функцију припреме организма за живот ван материце. Беба у стомаку гута плодову воду и сиса прстић вежбајући рефлекс сисања који је тако важан за преживљавање, а ако је пила халапљиво, након тога штуца; беби не пријају јаки звуци и јака светлост, те она покушава да их избегне, мршти се и окреће целим телом; бебирон у стомаку спава, буди се и протеже; беба слуша глас своје мајке и научи да га препозна по рођењу, игра се са пупчаном врпцом....
Кликом на слику идете на сајт Human Development са мноштвом примера и видео пројекција.
Напомена** Код нас је могуће извршити абортус до 11. недеље трудноће. Беба је тада већ увелико формирана, право Биберче; учи интензивно и већ много тога зна!
Иначе, просто је невероватно колико неке врсте могу да науче изузетно сложене радње! Такође је невероватно и да замислимо да поједине врсте уопште имају ту способност! Нпр. - ко би рекао да и биљке имају способност учења, нпр. комуникације!
Сензитизација је пораст реакција организма на дражи које се понављају а значајне су! Тада организам одреагује побуђивањем и остаје у том стању побуђености и појачане реактибилности све док не престане да реагује на новонасталу промену, тј. док се не навикне (хабитуира) је, дакле, процес навикавања тј. престанка реаговања на дражи које се понављају а нису значајне. ,
Пример: Када се човек пресели са села у град, он првих неколико ноћи "ока не може да склопи" од вишка дражи и стимулације свакојаке природе. Он је тада сензитизиран. Временом, навикне се на новонасталу промену и престане да реагује - хабитуира се!
Овај облик учења је веома заступљен. Многе наше емоционалне реакције смо научили захваљујући емоционалном условљавању а да тога уопште нисмо били свесни.!
1920. Вотсон и Рајнерова су извршили експеримент емоционалног условљавања у којем је испитаник било једанаестомесечно домско дете познато као мали Алберт:
Кораци експеримента су следећи:
Дакле, шема условљавања је иста као код класичног условљавања, само је условна реакција која настаје - емоција.
Карактеристике овог облика учења су:
1. емоција се лако формира (после само једног упаривања неке две дражи)
2. једном формирана емоција се веома тешко гаси (неке фобије могу да трају и доживотно ако се не лече)
3. емоционална реакција се лако генерализује (шири) на сличне феномене.
Зато је овај облик учења изузетно незгодан.
Код овог облика учења, учи се понашање које је ИНСТРУМЕНТ за долазак до неког циља. Оно је постепено; са пуно насумичних покушаја и грешака и сасвим случајних успеха. Временом, од покушаја до покушаја, број грешака се смањује, а време доласка до решења је све краће. На самом крају учења, грешака више нема, а решење се налази одмах.
Фазе инструменталног учења:
Ове две фазе се понављају n-пута све док се право решење ситуације
Да би уопште дошло до оваквог учења, било код животиње, било код човека, важно је да постоји ПОТКРЕПЉЕЊЕ, и то:
Иначе, већина знања и вештина коју поседују кућни љубимци, али и добро истрениране циркуске и друге животиње које показују своја умећа, стечено је путем овог облика учења.
Чувени истраживач је био Торндајк, а његове огледне животиње су биле мачке. У видеу датом испод, пас је тај који учи путем инструменталног учења.
Обратите пажњу, при крају видеа, пас може научи да не треба да се труди да дође до решења јер му је у неколико наврата показано да је труд узалудан.. Дакле, долази до слабљења једном научене инструменталне радње уколико нема поткрепљења. Исто важи и за човека - он се може научити да постане беспомоћан и да своју немоћ трпи без покушаја да је промени, а то је већ један други појам и други облик учења - научена беспомоћност којим се бавио један други аутор - Селиџмен.
Из горњег видеа препознајемо појаву која се зове "закон ефекта" - учврстиће се оно понашање које доводи до неког ефекта, а елиминисаће се оно које не доводи.
Модели од којих учимо су веома важни. Од њих се уче, како једноставне радње и вештине, тако и сложени облици понашања, ставова и вредности. Зато није свеједно кога смо одабрали за узора, поготову када је дете у питању.
Постоје 2 подоблика овог типа учења:
Познат је експеримент који је спровео Алберт Бандура - са чувеном лутком Бобо. Одрастао модел добија задатак да буде отворено агресиван према лутки која је названа Бобо и то пред очима деце која су у истој просторији. Након што су деца била изложена агресивном понашању модела, посматра се њихово понашање када остану сама у соби са лутком.
Закључено је да деца која имају склоности ка агресивном понашању јасно имитирају модел и копирају стил агресивног понашања према литки Бобо, док група деце која не показује агресивне склоности у понашању то не чини. Закључак је да изложеност агресивном понашању подстиче агресивност иначе агресивне деце. Ипак, ова изложеност агресији оставља последицу и на "неагресивну" децу - она се на агресију навикавају и не реагују када у окружењу на агресију наиђу, што такође није добро.
***
Млади људи имају природну потребу за дружењем и удруживањем у групе и имају склоност да се идентификују са узорима које су несвесно или свесно одабрали. Управо зато, треба брижљиво бирати круг људи са којима се дружиш. Народ је мудро закључио и у изреку преточио запажање:
- С'ким си - онакав си! -
Да, али у периоду детињства и одрастања.
Погледајте два примера једног облика инструменталног учења - Скинеровог оперантног учења путем кога је гавран у стању да научи да изведе изузетно компликоване процедуре, па се чак може говорити и о озбиљном закључивању
Овде је реч о аутоматском повезивању дражи које су истовремено присутне и формирању реакције на једну од њих само зато што је упарена са другом. Ту нема много размишљања о наученом - оно се дешава без учешћа когниције! На овај облик учења посебно је указао руски научник Иван Павлов у свом чувеном огледу са псима. Павлов је био физиолог и, током својих испитивања неких сасвим физиолошких аспеката код животиња,, схватио је да је открио један облик учења.
Наиме, он је сам водио рачуна о својим експерименталним животињама, сам их је хранио и неговао. Сваки пут, када би хтео да испитује квалитет налученог желудачног сока својих паса, он им је доносио храну, чекао неко време да крене процес варења, а онда скупљао саливу (пљувачку) и желудачни сок који би почели да се луче. Пси су били повезани цевчицама које су скупљале те њихове телесне сокове директно у епрувете. Једног дана је приметио да се у епруветама та течност већ налучила пре него што су пси добили храну и схватио да су они повезали звук његових корака са храном која долази, те је организам почео да реагује унапред на оно што је научио да следи. Тако је постепено преоријентисао своја истраживања са дотадашњих, чисто физиолошких, на психолошка - почео је да се бави овим, за науку новим, обликом учења - класичним условљавањем. У експерименте је уводио различите неутралне (условне) дражи - звонца, лампе и друго и сваки пут би дошло до формирања условне рекације.
Иначе, у овом облику учења говоримо о 4 појма: насталих као резултат Павловљевог експеримента
Предуслови за формирање условног рефлекса су следеће:
Овим обликом учења могу да се формирају физиолошке реакције, моторне, реакције имуног система, чак и емоционалне
By Ἐπαμεινώνδας - Сопствено дело, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15137531
Шема класичног условљавања (важи и за емоционално условљавање, с'тим што је реакција која се формира - емоција).
Ово је најсложенији облик учења са највишим степеном учешћа когниције - о проблемској ситуацији се размишља, она се анализира, присутно је промишљање о могућем решењу да би се на крају донела одлука да се претпостављено решење испроба.
Фазе су следеће:
Разлика у односу на слепе покушаје код инструменталног учења је у њиховом квалитету и квантитету - ти слепи покушаји нису у тој мери насумични као код инструменталног, нити је њихов број толико велики. Једноставно, када се схвати да замишљено понашање не води решењу проблемске ситуације, оно се зауставља, о ситуацији и могућем решењу се промишља и на крају долази до увиђања.
Истраживач је био Келер, а огледне животиње - мајмуни
Ово је сложај састављен од различитих облика учења.
Пример: учење вожње бицикла.
Облици учења који су укључени:
1. Инструментално учење
2. Учење по моделу
3. Учење увиђањем
Подврсте:
1. Напамет
2. Са разумевањем
Или:
1. Учење у целини
2. Учење по деловима
Обе поделе се могу успешно применити на различите материјале који се уче. Напамет се лако уче песмице, рецитације, нове речи некоге страног језикаа, формуле, а разумевање је потребно у теоријским предметима.
По деловима се лакше уче велике целине које је паметно поделити на подцелине, али тек након што се целовитост комплетне области која се учи. Управо зато, учење треба завршити тако да се и на крају поново стекне увид у целину материје која се обрађује. По деловима се уче и строфе неке песмице, но завршницу је пожељно увек направити у складу са ГЕШТАЛТОМ, тј, утиском о целини онога што се учи.
... је појава да једно учење утиче на квалитет неког другог учења. Овај утицај може бити:
1. позитиван - када једно учење олакшава усвајање другог
2. негативан - када једно учење отежава усвајање неког другог. Овде имамо 2 подоблика:
Фактори негативног трансфера:
Дакле, пре учења, треба добро промислити о тактици учења да би ефекат био максимално у складу са потенцијалима.
Ево форме за вежбање основних појмова из области учења. Дате су вам картице (њих 25) са питањима са једне стране, а кликом на сваку картицу, она се окреће и открива вам тачан одговор који је дат са друге стране картице. Можете пробати и друге видове оваквог вежбања одабиром неке од понуђених опција при дну картице ("Choose a Study Mode"). То су различите игре попут неког квиза а све са циљем вежбања и учења. Пробајте, провежбајте..